Wednesday, June 10, 2009

PERKASA 09 - Jom!!! Bersama Kita Mengubah Dunia


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, tuhan yang telah menciptakan semua makhluk serta mentadbirnya. Selawat serta salam buat junjungan mulia, Nabi Muhammad saw seisi keluarga serta para sahabat baginda.

Hampir 85 tahun zaman pemerintahan khilafah jatuh dan tersungkur dimata dunia. Satu demi satu ancaman serta wabak musuh islam telah mula menusuk di dalam kehidupan dan pemikiran umat islam, sehingga akhirnya umat islam kian mundur, kian mudah diperkotak-katikkan oleh pihak musuh. Beberapa persoalan bermain di minda kita, apakah kita mahu terus melihat ancaman kotor musuh-musuh islam ini terus menjatuhkan kita? Apakah kita tidak mahu berusaha untuk merubah dunia? Sedikit muqaddimah yang seharusnya difikirkan oleh semua umat islam seantero dunia.

Alhamdulillah, pada 5-7 jun yang lalu, TPSM JIM dengan kerjasama Akademi Islah & JKPRB telah menganjurkan program Nasional JIM iaitu program PERKASA 09. Program Perkhemahan Nasional ini diadakan khas untuk pemimpin belia JIM yang berumur di bawah 35 tahun. Seramai 45 orang belia lelaki dan 40 orang belia wanita dari kalangan ahli dan pimpinan JIM telah mendaftarkan diri. Program selama 3 hari 2 malam itu telah berjaya diadakan mengikut objektif yang telah disasarkan. Setelah melalui program ini secara penuh, akhirnya dapatlah diringkaskan tips-tips untuk para pemimpin belia yang mahu mengubah dunia, kita huraokan tips-tips ini melalui perkataan PERKASA.


Huruf P dalam PERKASA ini dapat diterjemahkan kepada pemimpin, pengurusan, pengetahuan dan proaktif. 4 perkara ini adalah penting di dalam proses untuk merubah dunia, kita perlukan pemimpin yang mantap dan memenuhi kriteria seperti pemimpin agung dunia iaitu Nabi Muhammad saw. Kita juga memerlukan pengurusan yang baik, pengetahuan yang meluas serta perlu senantiasa proaktif ketika ingin mahu berhadapan dengan musuh-musuh islam demi merubah dunia.

Huruf E di dalam PERKASA pula ialah erat dan efektif. Erat atau lebih sinonim dengan ukhwah merupakan asas di dalam mana-mana perkara. Melalui ukhwah yang intim, semua perkara akan lebih mudah diuruskan. Selain itu, kerja yang efektif juga perlu disemai di dalam usaha untuk menyelamatkan dunia ini.

Seterusnya ialah huruf R iaitu raancang dan rileks. Setiap sesuatu yang ingin kita lakukan perlulah dirancang dengan baik dan teliti, penggunaan Plan Do Check Action ( PDCA ) di dalam perancangan adalah satu langkah yang bijak dan efektif. Disamping itu, para pemimpin juga adakalanya perlu rileks, rileks yang dimaksudkan di sini ialah dengan kita tidak panik ketika diserang musuh serta tidak terburu-buru di dalam membuat sesuatu keputusan.

Seterusnya ialah huruf K iaitu kompeten, kemahiran, komunikasi dan komitmen. Sebagai seorang pemimpin yang akan mngubah dunia, kita seharusnya mampu bersaing ( kompeten ) dengan pihak musuh serta memerlukan kemahiran-kemahiran yang luar biasa dan mengikut keperluan semasa. Selain itu, kita juga perlu mempunyai komunikasi yang jelas sesama kita dan memastikan setiap dari kita ini mempunyai komitmen yang tinggi untuk melaksanakannya , bukan sekadar omong-omong kosong.

Huruf seterusnya ialah A iaitu amanah serta “ alert “. Sebagai seorang pemimpin islam , sifat amanah merupakan sifat asas di dalam kehidupan, pemimpin yang tidak amanah tergolong di dalam mereka yang digelar munafik. Kita juga perlu senantiasa “alert” dengan apa jua situasi dan keadaan. Sikap menjangkakaan sesuatu yang diluaar jangkaan penting agar kita sentiasa bersedia dengan dengan apa jua serangan yang akan menimpa kita.

Huruf seterusnya ialah S iaitu sihat, syura & sabar. Sudah semestinya, sebagai seorang mujahid, kesihatan tubuh badan, mental dan ruhani perlulah dijaga dengan baik. Pemakanan yang seimbang, senaman yang konsisten serta pengambilan makanan tambahan perlulah diambil berat. Selain itu, konsep syura adalah satu perkara yang amat penting tatkala mahu membuat dan melaksanaakan sesuatu keputusan, keputusan yang dibuat melalui syura adalah lebih barakah berbanding dengan keputusan yang dibuat secarai individu yang barangkaali akan mengundang permasalaahan. Sebagai seorang pemimpin yang mendapat tarbiyah islam, sifat sabar seharusnya menjadi sebahagian dari kehidupan kita, adalah lebih baik jika kita mampu menjadi seperti apa yang Allah swt katakana “al-hilm “, yakni penyantun. Di dalam keadaan yang kita boleh untuk memarahi seseorang itu sekalipun, kita tetap bersabar dan memaafkannya serta terus berlapang dada.

Huruf yang terakhir ialah A iaitu al-quran dan as-sunnah yang menjadi panduan di dalam merancang serta melaksanakan sesuatu perkara. Kedua-dua sumber syariat ini merupakan sumber yang terbaik dan yang paling boleh dipercayai. Setiap perkara yang tidak dirujuk dengan kedua-dua sumber ini, ditakuti akan mencemarkan titis-titis perjuangan kita kelak.

Begitulah serba sedikit ulasan yang dapat disimpulkan sepanjang melalui program PERKASA ini. Diharapkan, impian kita untuk merubah dunia akan dapat terus direncanakan dengan baik dan saksaama. Semoga apa yang telah disimpulkan di atas boleh menjadi sebahagian daripada metod dan uslub kepada kita untuk mengubah dunia.



Kepada semua pemimpin belia JIM, ayuh kita tanamkan dalam hati kita, tingkatkan amal kita, perbanyakkan ilmu pengetahuan kita.


Barisan Ikhwah Perkasa 09

Barisan Akhawat Perkasa 09

Army Yell : Syabab!!! Yes! Yes! Yes! Change The World !!!

Mohd Hafiz Abd Hamid
Wakil Kuala Lumpur

sumber: http://www.jim.org.my/v1

No comments: