Wednesday, November 30, 2011

Apa yg Nabi Muhammad S.A.W lakukan di dlm bulan Muharram


Bulan Muharram adalah salah satu dari 4 bulan-bulan yang diharamkan (dihormati) oleh Allah S.W.T. (Zulkaedah,Zulhijjah, Muharram dan Rejab).

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ ۖ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ

"Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) berperang dalam bulan yang dihormati; katakanlah: "Peperangan dalam bulan itu adalah berdosa besar......." Baqarah 217

Kehebatan bulan Muharram ini dapat dirasakan penduduk dunia ini sejak zaman pra-Islam lagi. Samada Ahli Kitab, agama samawi yang diturunkan dari langit mahupun masyarakat jahiliyah, mereka sangat menghormati bulan haram.

Terlalu menghormati bulan-bulan ini, mereka sanggup "cuti perang" walau perang adalah sesuatu yang sangat melibatkan kemarahan yang penuh emosional. Ya, mereka genjat senjata bila masuk bulan-bulan yang 4 ini.

Rasulullah S.A.W akan melebihkan berpuasa pada bulan-bulan haram ini.

Islam menghormati keunikan bulan ini.

Diperturunkan beberapa hadis dan pandangan ulama' berkenaan khusus bulan Muharram ini:

1. قدم النبي صلى الله عليه وسلم المدينة ، فرأى اليهود تصوم يوم عاشوراء ، فقال : ( ما هذا ) . قالوا : هذا يوم صالح ، هذا يوم نجى الله بني إسرائيل من عدوهم ، فصامه موسى . قال : ( فأنا أحق بموسى منكم ) . فصامه وأمر بصيامه

Ketika Nabi S.A.W tiba di Madinah, dia melihat masyarakat yahudi berpuasa pada 10 Muharram. Lalu baginda bertanya. Mereka menjawab: hari ini hari yang baik, hari dimana Allah selamatkan Bani Israel dari musuhnya(firaun). Maka Musa a.s berpuasa padanya. Lalu sabda baginda: Aku lebih berhak dari kamu untuk bersama Musa a.s lantas baginda berpuasa dan mengajak (sahabatnya) untuk berpuasa (Bukhari)

2. كان يوم عاشوراء تصومه قريش في الجاهلية ، وكان النبي صلى الله عليه وسلم يصومه ، فلما قدم المدينة صامه وأمر بصيامه ، فلما نزل رمضان كان رمضان الفريضه ، وترك عاشوراء ، فكان من شاء صامه ومن شاء لم يصمه

"Pada hari Asyura masyarakat Quraish berpuasa sejak jahiliyah. nabi S.A.W juga turut berpuasa padanya. Ketika di madinah baginda terus berpuasa padanya dan meminta sahabat-sahabatnya untuk berpuasa. Tetapi bila difardhukan puasa Ramadhan ditinggalkan Asyura dan sesiapa yang nak berpuasa berpuasalah sesiapa yang tidak mahu berpuasa tidak perlu berpuasa" Bukhari

3. لئن بقيت إلى قابل لأصومن التاسع . وفي رواية أبي بكر : قال : يعني يوم عاشوراء

"ٍSekiranya aku berpeluang hidup tahun depan, aku akan berpuasa pada hari kesembilan (bersama asyura) Muslim

4. صوموا يوم عاشوراء وخالفوا فيه اليهود صوموا قبله يوما وبعده يوما

"Berpuasalah pada Asyura dan bezakan dengan yahudi dengan berpuasa sebelumnya sehari atau selepasnya sehari" Ahmad

Diringkas dari pandangan fuqaha' agar kita semua disunatkan berpuasa pada hari Asyura sebagaimana berikut. Iaitu samada:

1. Puasa pada 10 Muharram sahaja
2. Puasa pada 9 dan 10 Muharram (pilihan lebih utama)
3. Puasa pada 10 dan 11 Muharram
4. Puasa pada 9. 10 dan 11 Muharram (satu qaul dalam Mazhab Syafie)
5. Mempelbanyakkan puasa sepanjang Muharram, sejak 1 Muharram lagi termasuk 10 Muharram itu sendiri

Rasulullah S.A.W mendoakan sesiapa yang berpuasa hari Asyura agar diampun dosanya sepanjang tahun lalu.

10 Muharram 1433H kali ini jatuh pada Selasa 6 Disember 2011 ini.

Ayuh! sama-sama kita memuliakan diri dengan berpuasa beramai-ramai. Jangan lupa saling mengingatkan antara satu sama lain. Serulah ahli keluarga kita untuk sesama menghidupkan syiar mulia ini.

Bagi wanita yang terhalang samada Haid atau Nifas, saya percaya sekiranya jauh dilubuk hati anda berazam untuk berpuasa dan terhalang dengan keadaan demikian, anda akan mendapat pahala sebagaimana orang lain berpuasa juga.

حـسـن الـديـن مـحـمـد يـونـس
Assoc. Prof. Ustaz Hasanuddin Mohd Yunus
Student Affairs Department
CUCMS

No comments: