Monday, November 28, 2011

Sejarah Asal Usul Mahsuri yang Asli (2)

Semasa Pandak Mayah mengadakan kenduri kahwin anak bongsu inilah , beliau mengunakan periuk besar bergaris pusat tiga kaki dan boleh memasak nasi untuk beratus-ratus orang. Periuk ini ditempah di Trang dan dibuat dari tembaga.

Setelah Mahsuri berkahwin, bapanya menghadiahkan kepadanya rumah . Tapak rumah asal itu sekarang ini berada tidak jauh dari pintu masuk makam. Rumah asal itu ialah sebuah rumah ketua kampong. Ukiran rumah itu diukir oleh Hj Sulaiman dari Pakistan. Beliau megambil masa hampir satu tahun untuk menyiapkan ukiran itu. Sehingga kini masih terdapat ukiran itu.

Setelah usia Mahsuri lebih kurang tiga puluhan, mereka mendapat seorang anak dan diberi nama Wan Hakim. Selepas dua tahun mereka pula mendapat seorang lagi anak dan diberi nama Wan Hamzah.

Wan Derus merupakan seorang panglima. Antara sahabat-sahabat rapatnya ialah Syed Salim, Syed Bakhori, Syed Ali dan yang lain-lain lagi. Dalam tahun 1820an Aceh telah menyerang Negeri Satun. Ketika itu negeri ini diperintah oleh Raja Bokhori iaitu anak kepada Tengku Alang Perkasa. Maka raja Satun pun meminta pertolongan dari angkatan perang dari Pulau Langkasuka. Ketika itu Pulau ini dibawah perintahan Raja Satun.

Bertolaklah satu angkatan perang dari Pulau Langkasuka dan diketuai oleh beberapa orang panglima perang . Salah seorang dari panglima itu Wan Derus.

Setelah beberapa hari dalam pelayaran, sampailah mereka ke Satun .Tidak berapa lama di Satun berlakulan peperangan antara angkatan Raja Bokhori dengan angkatan tentera Aceh. Dalam peperangan ini Aceh tidak menyerang Satun dengan angkatan tentera mereka sepenuhnya. Tetapi Aceh mengupah orang-orang Siam untuk menyerang Satun.
Peperangan ini berlaku disebuah tempat berhampiran pantai iaitu di Ban Khuan atau Ban Chuan. Peperangan ini berpihak kepada Satun. Dalam peperangan ini juga lah Raja Satun diselamat oleh Raja Siam dan membawanya ke Saiburi. Bila Satun aman sepenuhnya baru lah beliau pulang keSatun.

Ketika peperangan berlaku di Satun, Di Pulau Langkasuka pula sedang berlaku peristiwa di antara anak menantu Wan Embong sendiri. Orang-orang Wan Yahaya pula tidak ke Satun untuk membantu Raja Satun dalam peperangan menentang Aceh,

Wan Mahora, isteri kepada Wan Yahya dan kakak ipar kepada Mahsuri. Beliau merasa amat cemburu dengan Mahsuri terutamanya Mahsuri lebih mendapat perhatian dari orang-orang tempatan atau dari luar. Mahsuri juga pernah mendapat hadiah dari Raja Siam.Justeru itu juga keluarga Pandak Mayah juga tidak kurang disebut atau disanjung orang.(sambungan)

1 comment:

tanggo said...

tanghgo dtg check.