Sunday, July 13, 2008

Perjalanan hidup 2

Assalamualaikum...sebagai pembuka bicara,
Hujung minggu selalunya sibuk dgn urusan didalam takwim yang sudah dirancang.Selalunya kehidupanku akan diisi dengan program yang berfaedah sekiranya tiada KBM.

Tanggal 12 julai 2008,di Bertam Properties Show room jam 9pg.Sedang menunggu 4 group Koperasi Tunas Muda untuk check point kedua.Sebagai urusetia program team building yang telah dikendalikan oleh Tuan Hj Rashid Hasnon mmg seronok,mencabar,mematangkan dan santai.Selalunya jadi urusetia/fasilitator untuk program remaja.Alhamdulillah kali ini belia pula.Sebagai langkah permulaan melibatkan diri dalam program belia.Tugas urusetia check point kedua adalah menandatangani tugasan yang telah dilakukan oleh peserta.Bila habis tugasan sebagai urusetia,saya pun meminta diri untuk membuat kerja lain sbb untuk tugas slot seterusnya saya dan abg ngah disebelah malam( tazkirah ringkas).Jadi boleh lah pergi lewat ke Harvard Resort & Golf Club dimana tempat program yg dijalankan nanti.

Selalunya dgn kesempatan masa yang terluang,saya akan gunakan masa itu untuk bersama keluarga & ibubapa.Maklumlah selalunya dihujung minggu sibuk dgn aktiviti2/program2.Untuk minggu ni saya bersama ibu yang amat disayangi.Apa yang sering kali terlintas difikiran adalah apa yang boleh saya sumbangkan untuk ibu dgn masa yang sedikit ini.Ermm...mak minta tolong untuk buatkan pagar di kebunnya.Sejak minggu lepas lagi mak dah bagi tahu.Aku tidak boleh memberi alasan"sebuk"walaupun mmg sebuk dgn aktiviti sebagai seorg daie dihujung minggu.

Setelah selesai membuat pagar dikebun mak..jam ditangan menunjukan pukul 2ptg...sambil bersembang dengan mak tiba-tiba mendapat panggilan telefon dari abg ngah."akhi...ana dah habis tamrin nuqaba' ...jom kita pi harvard sekarang" ... setelah meminta izin dari mak..apa lagi terus kutukar baju dan mencapai kunci motor .. terus balik kerumah untuk membuat persiapan untuk bermalam disana.Dulu hujung mingguku sering bersama achu...berprogram dihutan,gunung dan hotel.Disebabkan kesibukan achu untuk mencari pekerjaan yang tetap...kini bersama aku sekarang abg ngah...yang sama ke hulu dan kehilir...boleh dikatakan tiap-tiap minggu berjumpa.
Alhamdulillah panjatkan kesyukuran mempunyai pembantu yang hebat...dan tidak dilupakan juga teman seperjuangan yang lain.

Tiba di harvard,saya pun pergi check-in dengan abg ngah.selepas itu terus pergi tengok aktiviti yang sedang berjalan sambil ambil gambar untuk buat editing.Dalam kesempatan yang ada cuma boleh dapat buat 3 clip video.Peserta terkejut sbb dlm berapa minit boleh tengok aksi yang mereka dah buat.

Alhamdulillah setelah selesai jam 2.30 ptg (ahad)kami bertolak balik.Perkongsian peserta dari program Teambuilding :
1) Banyak yang dapat dipelajari dari program2 yg telah dibuat,kalau ada lagi mesti akan datang.
2) Selepas program nampak kerjasama dalam kumpulan bertambah.

sedikit perkongsian kehidupan dari dunia ke akhirat..oleh: abg long

No comments: